Новини и статии

Пазете коленете

Публикувано в: Превенция и хигиена 18 September 2010

bolkavkolyanoto1

Aртритът на коленете се среща предимно, но не задължително, на по-късна възраст. Навременните грижи за ставите ще ви костват много по-малко време и усилия от лечението на вече появилото се заболяване.

Ако изпитвате болка при сгъване на коленете, опитайте да изпълните следните съвети:

  • Правете упражнения за укрепване на четириглавите мускули на бедрата. Тези мускули поддържат хрущялите на коленете, поемат напрежението върху тях и ги предпазват от износване. Хората със силни мускули на бедрата страдат по-малко от болки в коленете. Над половината от хората с износени хрущяли на коленете са под 65 години.
  • Ходете на екскурзии или се разхождайте. Хората, които движат краката си и играят редовно аеробика, страдат по-рядко от болки в коленете, когато остареят. Тичането, плуването и бързото ходене увеличават масата на хрущялите в коленете, но не прекалявайте. Силовите упражнения, които могат да доведат до нараняване на ставите, са опасни за коленете.
  • Яжте повече горски плодове, джинджифил, авокадо, ленено семе и риба, която съдържа омега-3 киселини. Те спират възпаленията, които разрушават ставите.

Всеки ден подлагаме коленете си на голям механичен стрес. Те по принцип са пригодени за това, но някои лоши навици могат да съкратят живота им и да отприщят хроничните болки и обездвижването. Стойката, ходенето и движението оказват голямо влияние върху състоянието на коленните стави. Постарайте се да седите и ходите правилно и да носите удобни обувки. Така може да избегнете остеоартрита.

Задайте си следните 5 въпроса, за да разберете дали се отнасяте правилно към коленете си:

Какви тежести носите?

Коленете понасят тежестта на тялото затова поддържането на нормално тегло е от особено значение за тяхното здраве. Всеки допълнителен килограм увеличава тройно натоварването на ставите при ходене и десеторно при тичане. Всъщност затлъстяването е един от най-главните фактори за развитието на остеоартрит, защото то ускорява разрушаването на хрущялите.Свалянето на излишните килограми, особено тлъстините, е най-доброто нещо, което можем да направим за коленете си. Проучване е показало, че затлъстели хора, които свалили 20 килограма, намалили наполовина риска от остеоартрит.

Спортувате ли?

Редовните физически упражнения са решаващи за поддържането на здрави колене. Без тяхната подкрепа мускулите и сухожилията отслабват и не могат да поддържат ставите, които се натоварват и заболяват.

Най-подходящи са физическите упражнения, които не могат да наранят коленете, защото уврежданията удвояват риска от остеоартрит. Физическите упражнения не трябва да бъдат редки и силови, а ежедневни и умерени. Например йога, ходене, плуване, каране на колело и вдигане на гирички. Тези упражнения засилват кръвообращението, подвижността и укрепват мускулите около коленете. Спортувайте поне по половин час на ден.

Претоварвате ли някои мускули и стави?

Физическата активност е полезна за коленете, но едни и същи повтарящи се натоварвания трябва да се избягват, защото те може да доведат до разтягане на сухожилия и увреждане на хрушялите. Това от своя страна води до наранявания и дори артрит.

Вслушвайте се в тялото си. Ако почувствате болка или дискомфорт по време на някаква дейност, след това не ги пренебрегвайте. Направете пауза или се откажете от тази дейност, докато не настъпи момент, в който можете да я извършвате безболезнено. Ако болката не премине след 2 седмици, потърсете медицинска помощ. За да избегнете претоварване на ставите правете по 5-10 минути загряващи упражнения, а след определената дейност - разхлабващи.

Правилна ли е стойката ви?

Гумите на колите се изтъркват неравномерно, когато колелата й не са регулирани. Същият ефект върху коленете има неправилната стойка. Следвайте следващите правила за правилна стойка:

  • Гърбът и раменете трябва да са изправени. Не накланяйте напред тялото си от кръста нагоре.
  • Коленете трябва да се свиват леко, а не докрай.
  • Коремните мускули трябва да са стегнати. Вдишвайте леко със стомаха си.
  • Главата трябва да е изправена и центрирана върху тялото.
  • Тежестта трябва да се разпределя равномерно между двата крака.

Носите ли подходящи обувки?

Обувките могат да причинят неравномерно разпределяне на тежестта на тялото и да натоварят допълнително коленните стави. Много хора имат плоскостъпие, разлика в дължината на краката, криви крака и всяка от тези особености може да доведе до изкривена походка и да натовари допълнително коленете.

Купете си поне един чифт обувки или маратонки в специализиран магазин за ортопедични обувки. Обикновено в тези магазини има специалисти, които могат да определят какви са подходящите обувки и стелки за вас.

Обувки с високи токове може да допринесат за риска от остеоартрит или други заболявания на коленете. Учени от „Харвард" са установили, че коленете на жените, които носят такива обувки, са стресирани в областта, в която обикновено се развива остеоартрита.

Източник: Health.bg

Сподели в:

Нередност Изпрати Принтирай
Facebook

2 Коментара

Съдържанието в коментарите представя мнението на потребителите на Medicine.bg. То не е проверено от модератор за медицинска или фактологическа точност и не замества консултация със специализирано мецинско лице.

Според мен това е добре написана статия с грижа за помощ на страдащите, която ни напомня основни, важни истини.
Мисля че е полезна и помага да практикуваме тези правилни съвети.
Благодаря, с пожелания за успех !

Karane na kolelo ,razhodka, pluvane....dvijenie po 30 min na den----dran dran iareni pliaskini gluposti na tarkaleta---iavno horata koito davat tezi saveti niamat problemi sas stavite i izobshto ne znaiat za kakvo stava vapros.Bachkai po8-12 chasa na krak pak posle hodi se razdvijvai.Ako sportuvate aktivno nai veroiatno sled 50 shte spomenavate nechii rodnini i shte miatate bastuna!

Добави коментар

Коментари, които не са свързани с темата и съдържат неподходящо съдържание, могат да бъдат модерирани или премахнати.

Нагоре към статията

Индекс на телеснaта маса

см
кг.
год.
Регистрация на лекар

Вие сте лекар?

Създайте подробен профил и представете вашата практика.

Page generation time: 0.24314 seconds