Новини и статии

20 мита за отслабването

Публикувано в: Хранене и диети, Здравни новини, Фитнес и тонус 22 July 2009

20 мита за отслабването

Бумът на хора с наднормено тегло е един от най-актуалните здравни проблеми днес. Все повече от нас предпочитат бързото хранене и висококалоричните продукти, а за движение и физически упражнения се отделя малко време. Като резултат нараства броят на хората, страдащи от затлъстяване, а това предизвиква и редица съпътстващи болести. И се почват диетите. Но знаем ли достатъчно за тях, или се хвърляме на всяка, без да се замислим дали няма да увреди здравето ни...

Информацията за начините на отслабване е една от най-популярните теми както в специализираните, така и в популярните медии. С всеки ден нараства броят на предлаганите диети. Всяка нова се приема с възторг и често предоверяващите се хора приемат за вярно всичко, което им казва поредният диетолог. Но специалистите по хранене са разделени в своите разбирания и съвети за правилно хранене - всеки има свой собствен метод. Напълно безсмислено е да бъдат спазвани сляпо отделните препоръки. Възможно е не само да не постигнем желания резултат, а и да навредим на здравето си.

Ето кои според специалистите са най-разпространените митове за отслабването:

1. Може да се отслабне, като се употребяват нискокалорични продукти

Обаче благодарение на ниската си калоричност тези продукти не ни засищат достатъчно и се налага да се храним повече. Ефектът е нулев, а освен това може да се предизвика и разширение на стомаха.

2. За затлъстяването е виновна захарта

Даже напълно да изключим всичко сладко от нашето меню, в много продукти се съдържат различни вещества, например нишестето, които организмът преобразува в захар. А и захарта е необходима на организма, защото тя е незаменим източник на енергия.

3. Трябва да се употребяват по-малко въглехидрати

Върху това становище се базират различни диети, някои от които изключват от храненето дори и мазнините. Тези диети могат да ни помогнат, но след много дълго приложение. Всички възможни негативни последствия за организма все още не са достатъчно изучени.

4. Трябва да се яде често и по малко

Това твърдение не е доказано от никакви научни данни. Теглото се натрупва в организма въз основа на общото дневно количество храна и нейната калоричност. Няма никакво значение дали тя е изядена на два или десет пъти.

5. Може да се яде всичко, но да се изяжда само половината от порцията

Тази много модна заблуда може да ви помогне да отслабнете, но ще навреди на здравето ви - бързо ще усетите недостиг на витамини и други ценни вещества.

6. Гладуването може да ни помогне да отслабнем бързо и прочиства организма от вредни вещества

Можем да отслабнем, но при възстановяване на нормалния ни хранителен режим ще напълнеем дори повече.

7. Ананасите помагат да се отслабне, дори ако се употребява мазна храна

В ананасите действително се съдържат вещества, които разграждат мазнините. Но когато попаднат в стомаха, те се дезактивират и не могат да възпрепятстват натрупването на мазнини. Съвсем различен би бил случаят, ако науката успее да изолира тези вещества от ананаса и създаде на тяхна основа специален медикамент.

8. Редовната употреба на слабителни чайове спасява от затлъстяването

Това е опасно заблуждение! Да се пие такъв чай се препоръчва само при постоянен запек. В противен случай може да се причини вреда на микрофлората на стомаха и червата, което ще доведе и до проблеми с имунната система.

9. Причината за затлъстяването е мазната храна

Но мастните киселини са необходими на организма, тъй като те са незаменимо звено при обмяната на веществата. При недостиг на мазнини възникват проблеми с жлъчката. В дневната ни доза храна трябва да има не по-малко от 20% мазнини.

10. Отказването от вечеря може да ни помогне да отслабнем

Този метод действа не върху всеки организъм. Решаващо значение има количеството храна, а не времето, когато е изядена.

11. За да си запазим фигурата, трябва два пъти годишно да приемаме средства за отслабване

Това може да ви навреди сериозно. Ефектът от прилагането на този метод се постига или за сметка на обезводняването на организма - тогава страдат бъбреците, или от слабителното действие - страдат стомахът и червата.

12. Можем да ядем колкото ни се иска, но само до 6 часа вечерта

Това не е вярно, тъй като има значение общото количество и калоричност на храната за денонощие, а не часът на хранене.

13. Редовните занимания със спорт премахват необходимостта от ограничаване в храната

Заниманията със спорт и движенията изгарят калориите, но не толкова интензивно, колкото ни се струва. Например един час джогинг изгаря само толкова калории, колкото се съдържат в един шоколад.

14. Посещаването на сауни и бани предпазва от напълняване

За съжаление това не е вярно. Организмът се отървава само от течностите, чието количество бързо се възстановява след утоляване на жаждата.

15. Масажът с твърди сухи четки или ръкавици може да ни избави от целулита

Това би било прекрасно, но за съжаление подобно механично въздействие не е способно да премахне мастното наслояване. Иначе такъв масаж е много полезен за кожата - тя става гладка и еластична.

16. За затлъстяването са виновни само продуктите с висок гликемичен индекс: картофи, хляб, макарони и т.н.

Това не е доказано от науката. Гликемичният индекс определя относителната способност на един или друг продукт да се преработва в глюкоза на кръвта - индексът на глюкозата се приема за 100%. Само диабетиците трябва да внимават за този показател.

17. Употребата на продукти с високо съдържание на белтъчини ще ни помогне да отслабнем

Да, тези продукти могат да допринесат за нашето отслабване. С този метод обаче не трябва да се злоупотребява, за да не се увреди работата на бъбреците.

18. Ако преди ядене изпиваме чаша ледено студена вода няма да повишим теглото си

При употребата на студена вода организмът действително "изгаря" калории, за да се стопли, но много малко - за 1 литър се изразходват около 30-35 калории, което е равно на калоричността на бучка захар.

19. Обилната закуска „програмира" организма за обилен обяд и вечеря, затова е по-добре да не закусваме

Децата и хората, извършващи тежък физически труд, задължително трябва да закусват пълноценно. За хората, водещи заседнал начин на живот, отказването от закуска също е вредно. А иначе - няма полезно преяждане.

20. Разделното хранене ни помага да отслабнем

Всички методи на разделното хранене, например отделната употреба на белтъци и въглехидрати, от научна гледна точка са пълна безсмислица. Но тези методи помагат на човека да контролира и планира по-добре своето хранене.

ЗНАЕТЕ ЛИ, ЧЕ...

Спортуването в горещото време изисква прием на много течности. Основната опасност, която ви застрашава при спортуване в горещо време, това е обезводняването. Ако вие силно товарите организма си и не приемате достатъчно количество вода, температурата на тялото се покачва дотолкова, че можете да получите топлинен удар.

Количеството течности, необходими при спортуване, се определя от температурата на въздуха и продължителността на тренировката. Обикновено човек трябва да изпива 2 литра течности на ден. А вие трябва да добавите още един литър на всеки час тренировки.

Не спортувайте в най-горещите часове на деня - по-добре сутрин и вечер. Ако бягате на слънце, слагайте шапка на главата си. И не се претоварвайте много, ако след първата тренировка усетите неразположение, ако ви стане лошо.

Източник: Блиц

Сподели в:

Нередност Изпрати Принтирай
Facebook

1 Коментар

Съдържанието в коментарите представя мнението на потребителите на Medicine.bg. То не е проверено от модератор за медицинска или фактологическа точност и не замества консултация със специализирано мецинско лице.

Питам как мога да отслабна (и то с 20- тина кг). Болен съм от ЕПИЛЕПСИЯ и ВИРУСЕН ХЕПАТИТ С. Напълнях доста - 95 кг. На фитнес не ми разрешават да ходя заради тежестите, които се вдигат там - пречат на черния дроб и на главата. Много ви моля да ми кажете по какъв начин мога да отслабна защото съм заприличал вече на нищо!!!

Добави коментар

Коментари, които не са свързани с темата и съдържат неподходящо съдържание, могат да бъдат модерирани или премахнати.

Нагоре към статията

Индекс на телеснaта маса

см
кг.
год.
Регистрация на лекар

Вие сте лекар?

Създайте подробен профил и представете вашата практика.

Page generation time: 0.30799 seconds