Новини и статии

Хранителните навици, които зареждат с енергия

Публикувано в: Хранене и диети 29 July 2010

healthy-foods

Всички хора искат да са бодри, отпочинали и енергични, но за много от тях това е повече мечта, отколкото реалност. Не е чудно, че при днешния натоварващ и стресиращ начин на живот (понякога придружен от недоспиване и лоши хранителни навици) се чувствате буквално изцедени. Умората ни съсипва физически и емоционално, обърква имунната ни система и ни прави податливи на болести, депресия и хронични заболявания. В нашите възможности обаче е да променим навиците си, да се заредим с енергия и да се чувстваме добре.

Известно е, че редовният спорт, справянето със стреса и пълноценният сън са основни фактори за преодоляване на умората. Установено е също, че хранителните навици влияят директно на енергичността и някои храни могат да зареждат с енергия за целия ден.

Яжте предимно продукти, богати на хранителни вещества

Оптималният енергиен метаболизъм (процесът, който превръща храната в енергия) изисква изобилие от витамини и минерали. Всяка клетка на организма може да отключи енергийния си потенциал с подходящо „гориво" доставено от храната. При дефицит на необходимите хранителни вещества се получава недостатъчен енергиен метаболизъм на клетките, което предизвиква умора и леност.

Най-доброто средство срещу този процес е приемането на храни, чийто калории са наситени с много хранителни вещества. Такива са зеленчуците, бобовите и зърнените храни, ядките, семената, плодовете и нетлъстите животински протеини. Обработените тестени изделия и закуски, пържените и мазни храни, сладкишите и др. десерти ни дават много калории, но с ниско хранително съдържание. Това е причината да се чувстваме много по-свежи, когато се храним с натурални, необработени продукти.

Приемайте храни с високо съдържание на антиоксиданти

Антиоксидантите прочистват организма от вредните химикали, които го натоварват и предизвикват умора и заболявания. Те се съдържат в плодовете, зеленчуците и храните на растителна основа. Полезният ефект на антиоксидантите в натуралните продукти не може да се постигне с приемането на хапчета или обработени храни.

Яжте ярко оцветени плодове като ягоди, малини, къпини, боровинси, диня, тъмно зелени листни зеленчуци като зеле, броколи и спанак.

Наблегнете на омега-3 киселините

Изследванията показват, че приемането на храни, богати на омега-3 киселини, подобрява настроението, паметта и мисловния процес, които са свързани с концентрацията и енергията. Старайте се всеки ден да приемате поне 1 продукт с тези киселини: риба, ленено семе, ленено масло, листни зеленчуци, орехи. Може и добавки с омега-3, като рибено масло, но те не бива да заместват консумацията на натуралните здравословни храни.

Зарежете диетата

Правите лоша услуга на организма си, ако диетата ви е синоним на „лишения". Пълното лишаване от калории намалява метаболизма, тъй като организмът прави всички усилия да съхрани максимално енергията си. Затова хората на диета често изпадат в летаргия. По-лошото е, че със забавянето на метаболизма организмът изгаря по-малко калории, което забавя загубата на тегло. А при неизбежното възстановяване на приемането на калории веднага се напълнява.

За да поддържате енергията и метаболизма си на добро ниво поемайте необходимите за деня калории. Бавното, постепенно отслабване, постигнато с достатъчно калории и редовни физически упражнения, е най-добрият начин за поддържане на постоянно здравословно тегло.

Закуската трябва да е приоритет

Пропускането на закуската не е трудно и създава илюзия за пестене на калории, но в дългосрочен план е вредно. Изследванията показват, че една пълноценна закуска не само задвижва метаболизма, но осигурява бодрост и добро настроение до обяд. Вместо с обработени храни като понички, пасти, вафли, кифли, закусвайте с здравословни зърнени храни, пълнозърнест хляб с орехово масло и дори с останалата от вечерта супа.

Похапвайте между основните хранения

Равномерното зареждане на организма с храна през деня поддържа нивото на кръвната захар и енергията. При прегладняване кръвната захар спада и се появява чувство за умора и глад за вредни храни. Важно е закуските да са качествени, а не опаковани десертчета, които са много калорични, но не зареждат с енергия. Организмът се зарежда дълготрайно с енергия от храни, съдържащи сложни въглехидрати, протеини и мазнини. Такива полезни вещества могат да се набавят от: 15 грама ядки и сушени плодове, кофичка киселото мляко с 2 чаени лъжички мюсли, 3 чаши пуканки с 1 лъжичка зехтин и малко морска сол, 5 пълнозърнести бисквитки с 5 малки морковчета и четвърт чаша хумус, половин чаша горски плодове с малко орехи или 1 ябълка с 2 лъжички бадемово масло.

Пийте вода за енергия

Добрата хидратация е много лесен и ефективен начин за поддържане на енергията. Организмът има нужда от много вода, за да функционира правилно. Не пийте витаминизирани води и енергийни напитки, които ви зареждат с излишни калории. Винаги дръжте под ръка бутилка с вода и изпивайте поне по 1 чаша на всеки 2 часа.

Намалете или напълно се откажете от алкохола

Тъй като алкохолът е депресант, той може да доведе до загуба на енергия. Няколко часа след приемането той може да подейства и като стимулант, който да наруши цикъла на съня и да причини умора на следващия ден.

Ако сте свикнали вечер да се приспивате с питие или прекалявате с алкохола през уикенда, откажете се от тези навици и ще се уверите, че ще станете значително по-енергични. Ако отвреме на време ви се допива някакъв алкохол изберете червеното вино заради съдържащите се в него антиоксиданти.

Употребявайте умерено кофеиновите напитки или изобщо се откажете от тях

След чаша кафе човек се чувства освежен, но в действителност това не е прилив на истинска енергия, а ефект, подобен на опиатите. Краткото освежаване преминава след преминаването на действието на кафето, организмът осъзнава, че не е получил истински енергиен източник и резултатът е поява на умора и глад обикновено последвани от преяждане.

Кофеинът може да се използва понякога като временен стимулант, например преди дълго шофиране или някаква спешна работа, но с него не трябва да се прекалява. Зеленият чай също освежава, а освен това съдържа полезните антиоксиданти и аминокиселината теанин.

Непременно включете в менюто следните енергийни храни:

  •  Бадеми (или други ядки)
  • Aвокадо
  • Зеле, крес, спанак, броколи, карфиол
  • Елда или други зърнени храни като кафяв ориз, просо, щир
  • Ленено семе (смилайте го преди да го добавяте към ястията)
  • Зрял фасул или леща
  • Фурми (или други сушени плодове в умерено количество)
  • Горски плодове (ягоди, малини, боровинки, къпини)
  • Морски зеленчуци и водорасли
  • Соеви зърна

Източник: Health.bg

Сподели в:

Нередност Изпрати Принтирай
Facebook

Няма коментари

Съдържанието в коментарите представя мнението на потребителите на Medicine.bg. То не е проверено от модератор за медицинска или фактологическа точност и не замества консултация със специализирано мецинско лице.

Добави коментар

Коментари, които не са свързани с темата и съдържат неподходящо съдържание, могат да бъдат модерирани или премахнати.

Нагоре към статията
Page generation time: 0.10337 seconds