Новини и статии

Зеле, праскови и сьомга за по-добро зрение

Публикувано в: Хранене и диети 4 August 2010

syomga

С възрастта зрението отслабва. Често причината е в промените в структурата на окото. Здравословният начин на живот може да сведе до минимум последиците от тези промени и да намали риска от по-сериозни заболявания (като катаракта, глаукома и възрастовата дегенерация на очната макула). Не пренебрегвайте следващите полезни за очите храни:

Зеле

Ястията от зеле, спанак, листа от ряпа и цвекло (както бороколи и яйца) са богати на лутеин и зеаксантин - два мощни антиоксиданта, които предпазват от увреждане на ретината и появата на катаракта, както и макулна дегенерация.

Портокали

Богатите на витамин С плодове и зеленчуци - като портокалите, прасковите, ягодите, доматите и червените чушки, укрепват кръвоносните съдове и намаляват риска от катаракта (перде на окото).

Фъстъци

Фъстъците са добър източник на витамин Е, който предпазва очите от вредата на свободните радикали. Той спира развитието на катарактата и дегенерацията на макулата. Бадемите, слънчогледовото семе и лешниците са други източници на полезния витамин.

Зрял фасул

Червеният боб е богат източник на жизненоважния за очите цинк. Този минерал помага за преминаването на витамин А от черния дроб към ретината, за производството на пазещия очите меланин.

Нормалните стойности на цинка подобряват нощното виждане и предпазват от катаракта. Други източници на цинк са стридите, говеждото и пилешкото месо, морските дарове и тиквените семки.

Сьомга

Сьомгата, наред с рибата тон и сардините е ценен източник на омега-3 мастни кисели.

Сьомгата има два вида омега-3 мастни киселини - docosahexaenoic acid (DHA) и eicosapentaenoic acid (EPA). И двете са важни за предпазване от очни болести. Тяхната липса причинява и Синдрома на сухото око. Източници на омега-3 киселини са и рибата тон, сардините, орехите и лененото семе.

Праскови

Ако се затруднявате да виждате в тъмното, яжте праскови. Те са богати на бетакаротин - каротеноид, който организмът преработва във витамин А. Изследванията доказват, че бетакаротинът помага на нощното зрение и  предпазва от катаракта. Морковите, сладките картофи и пъпешите са също богати източници на бетакаротин.

Хранете се разнообразно

Учените твърдят, че необходимите хранителни вещества за очите най-добре се набавят от комбинации от различни плодове и зеленчуци. Те имат най-силен превантивен ефект срещу дегенерацията на макулата. Не се съсредоточавайте само върху определен продукт. Яжте различни плодове и зеленчуци, здравословни мазнини и въглехидрати, богати на фибри. Намалете червените меса, захарта и обработените тестени продукти.

Източник: Health.bg

Сподели в:

Нередност Изпрати Принтирай
Facebook

Няма коментари

Съдържанието в коментарите представя мнението на потребителите на Medicine.bg. То не е проверено от модератор за медицинска или фактологическа точност и не замества консултация със специализирано мецинско лице.

Добави коментар

Коментари, които не са свързани с темата и съдържат неподходящо съдържание, могат да бъдат модерирани или премахнати.

Нагоре към статията

Индекс на телеснaта маса

см
кг.
год.
Регистрация на лекар

Вие сте лекар?

Създайте подробен профил и представете вашата практика.

Page generation time: 0.28553 seconds