Новини и статии

За здраво сърце – хранете се умерено и с наслада

Публикувано в: Здравни новини 13 September 2010

hearthealthygalleryx

Преди година, качвайки се по стълби, Мелани Зиберт изведнъж получава ускорено сърцебиене. „Моторът" на 48-годишната икономистка е закъсал - това е цената за живот, белязан от стрес, напрежение и невнимание към тялото...

За щастие шокът може да бъде излекуван: през следващите седмици и месеци Мелани отслабва няколко килограма, отново започва да си приготвя топла храна, вместо да използва готовите от супермаркета, излиза повече на чист въздух, спортува. Днес стълбите вече не са проблем за нея - сърцето й се е възстановило. Но случаят с Мелани не е изненадващ. Доста често сами сме виновни за сърдечните заболявания, които изведнъж ни сполетяват. Вярно е обаче и обратното - чрез здравословен начин на живот можем да ги предотвратим.

Най-големите врагове на сърцето

Само няколко фактора предизвикват близо 80% от сърдечно-съдовите заболявания. Те повреждат сърцето така, както нищо друго. Никотинът например стимулира сърцебиенето. Същевременно предизвиква стесняване на кръвоносните съдове. С други думи, сърцето изтласква кръвта в тялото с много повече усилия - кръвното налягане се повишава.
Наднорменото тегло също вреди на сърцето, особено опасни са натрупаните мазнини в областта на стомаха. Като във вътрешна химическа фабрика те произвеждат хормони, които причиняват повишаване на холестерола и кръвното налягане. Стресът често се подценява като рисков фактор. А редица проучвания доказват, че трайното пренатоварване води до високо кръвно налягане, стесняване на кръвоносните съдове и повишаване на холестерола.

Ето и някои алармиращи факти: рискът от инфаркт е 65% по-висок за пушачите, отколкото за непушачите. Опасността от коронарни сърдечни заболявания е 81% по-висок при хората с наднормено тегло, в сравнение с тези с нормално тегло. 68% по-висок е рискът от сърдечно-съдово заболяване, когато човек работи при постоянен стрес. Рискът от заболявания, свързани с кръвообращението, е 25% по-висок, когато вместо пет грама сол на ден, човек приема двойно по-голямо количество. 80% от смъртните случаи вследствие на сърдечно-съдови заболявания са последица от фактори като тютюнопушене, наднормено тегло, стрес, застоял живот.

Кои са най-полезните храни за сърцето?

Всеки втори германец е с наднормено тегло. Крайно време е, следователно, да се обърне по-голямо внимание на спорта и разходките на чист въздух, както и на здравословното хранене. Мотото трябва да бъде: „Умерено и с наслада", казва проф. Томас Майнерц от кардиологичната клиника към университета в Хамбург, цитиран от Дойче веле. „Забравете диетите, съветва той, малцина успяват дълго време да пазят диета, която им налага забрани върху определени храни. Храненето трябва да доставя удоволствие, здравословното хранене е концепция за добър живот. Който следва този съвет, може да си позволи и някои малки грехове.

А ето и някои от най-полезните за сърцето храни:

Ябълките, бананите и портокалите съдържат много оксиданти. Тези вещества улавят т. нар. „свободни радикали", т.е. вредните кислородни съединения. Много полезно е и какаото. Както сочат редица изследвания, шоколадът с над 70% съдържание на какао е изключително здравословен за сърцето. Хора, които изяждат половин блокче шоколад на ден, намаляват риска от инфаркт и инсулт с цели 40%.

Орехите пък са за препоръчване заради съдържащите се в тях вторични растителни вещества, които стимулират намаляването на холестерола. А зеленият и черният чай съдържат т. нар. флавоноиди, които в по-големи количества предотвратяват образуването на съсиреци в кръвта.

Движение вместо лекарства

Най-добрата защита срещу болести на сърцето е, разбира се, спортуването. Кардиологът проф. Майнерц казва, че благодарение на спортуването сърдечните съдове се разширяват, а кръвното налягане спада. Редовното спортуване е и добро средство срещу излишните килограми, то повишава т. нар. „добър холестерол". Експертите препоръчват поне три-четири пъти в седмицата 30 минути движение. Не е нужно да ставате професионален спортист. Достатъчно е да покарате колело, да се поразходите на чист въздух или пък просто да поработите в градината си.

Източник: Health.bg

Сподели в:

Нередност Изпрати Принтирай
Facebook

Няма коментари

Съдържанието в коментарите представя мнението на потребителите на Medicine.bg. То не е проверено от модератор за медицинска или фактологическа точност и не замества консултация със специализирано мецинско лице.

Добави коментар

Коментари, които не са свързани с темата и съдържат неподходящо съдържание, могат да бъдат модерирани или премахнати.

Нагоре към статията

Индекс на телеснaта маса

см
кг.
год.
Регистрация на лекар

Вие сте лекар?

Създайте подробен профил и представете вашата практика.

Page generation time: 0.26635 seconds