Новини и статии

“Заседнал начин на живот” не винаги означава липса на спорт

Публикувано в: Фитнес и тонус 25 May 2010

man_computer

Прекарването на часове в седнало положение може да предизвика забавяне на метаболизма, високо кръвно налягане и диабет. Гимнастиката в обедната почивка или кросът след работа имат минимален ефект, ако през останалото време седите на стола.

При стоенето се ангажират мускулите на гърба, раменете и краката, а при седналото положение тялото не прави никакво физическо усилие и бездейства. Учените посочват, че напълняването е неизбежно за хората, които прекарват голяма част от времето си в седнало положение. 

Не е трудно да се изгорят допълнително 30 до 50 калории на ден, което е достатъчно да се предотврати постепенното натрупване на килограм - килограм и половина за една година. Ако не ставате от стола, килограмите ще се покачват незабелязано. Обикновено слабите хора стоят прави през деня по 2 часа повече от хората, които трупат килограми.

Шведски учени са установили, че хората, които седят или се излежават, имат по-често здравословни проблеми, свързани с наднорменото тегло, отколкото тези, които се движат редовно и всеки момент са готови да станат и да свършат нещо. Специалистите отбелязват, че  понятието „заседналост" се бърка с липсата на спорт.  Но всъщност хората, които посещават фитнес залата или ходят по 30-45 минути на ден, а през останалата част на деня седят на едно място, водят заседнал начин на живот.

Продължителното заседяване има и още по-лоши последствия от напълняването. Изследвания с животни показали, че веществата, които се произвеждат само когато се използват мускулите, играят решаваща роля за усвояването на мазнините и захарта. Тези вещества се образуват точно когато човек стои прав или се движи. При седнало положение една важна част от метаболизма се забавя.

Важно е да се разбере, че хората, които стават на всеки половин час, могат да избегнат бъдещи проблеми. Редовното движение е важно и за добрата стойка. Човешкият гръбнак не е създаден за продължително седене и то може да увреди стойката, дишането и храносмилането.

Нормалният здрав гръбнак има форма на буквата S, а при седене долната лумбална извивка възприема формата на буквата С. В това положение мускулите на гърба и на корема, които трябва да поддържат тялото, не се използват. С времето тези мускули отслабват толкова, че не могат да поддържат гръбначния стълб и неизбежно се появяват болките в гърба.

Освен това, когато коленете са свити на 90 градуса, връзките между мускулите на бедрата и ставите се скъсяват, което намалява свободата на движение на тялото. След известно време това може да доведе до болки, а понякога и инциденти, като например фрактури.    

Дишането също се затруднява, посочват учените, защото организмът се бори да снабди с кислород белите дробове, докато тялото е свито в седнало положение. Това причинява и притискане на коремните вътрешности, от което се забавя храносмилането. Затова е наложително по-честото изправяне и раздвижване.

Освен да стават по-често, хората, които са принудени да се заседяват на бюрото си, могат също да изпълняват някои специални упражнения от седящо положение, за да активизират мускулите си. Полезно е да свикнете да стоите в изправено положение, когато говорите по телефона, и да пренасяте тежестта на тялото от единия крак на другия. По този начин ще изгаряте калории.

Липсата на физическа активност причинява смъртта на 1,9 милиона души годишно в света.

Източник: Health.bg

Сподели в:

Нередност Изпрати Принтирай
Facebook

Няма коментари

Съдържанието в коментарите представя мнението на потребителите на Medicine.bg. То не е проверено от модератор за медицинска или фактологическа точност и не замества консултация със специализирано мецинско лице.

Добави коментар

Коментари, които не са свързани с темата и съдържат неподходящо съдържание, могат да бъдат модерирани или премахнати.

Нагоре към статията

Индекс на телеснaта маса

см
кг.
год.
Регистрация на лекар

Вие сте лекар?

Създайте подробен профил и представете вашата практика.

Page generation time: 0.26950 seconds